Torek, 26 September 2017

Kratek povzetek vsebine

"Preproste spremembe v načinu mojega prehranjevanja so pripeljale do uresničitve mojih otroških sanj". (Novak Djoković)

Prvo poglavje

Gledati bombardiranje v filmu zagotovo ni prijetno za otroka. Doživeti bombardiranje v svojem domačem okolju pa je nekaj najhujšega, kar lahko otrok doživi. In to je pri enajstih letih kot strela z neba doletelo Novaka Djokovića. Strahote vojne so pustile v njem neizbrisen, tragičen spomin, glasni zvoki ga še danes navdajajo s strahom. V zaklonišču je s svojo družino preživel tri mesece, med bombardiranjem pa je izkoristil vsak možni trenutek za treniranje tenisa, marsikdaj v neposredni bližini bombardiranja.

Da, vsak teniški šampion ne zraste v country klubu bogatašev!

Prvi teniški koraki in zamahi

Njegova družina je imela vikend s picerijo na Kopaoniku, znanem srbskem smučarskem središču. Tam je država v neposredni bližini njihove picerije zgradila teniški center s teniško akademijo. Mali Novak je od samega začetka ure in ure visel na ograji, v glavi pa so se mu podile misli o tem, kako bi bilo lepo, če bi bil on Pete Sampras, ki ga je videl po televiziji, ko je zmagal v Wimbledonu. Novakovo nenehno visenje na ograji je vzbudilo pozornost Jelene Genčić, profesionalne teniške igralke, glavne trenerke na teniški akademiji in trenerke slavne teniške igralke Monike Seleš. Od tistega trenutka naprej se je začela Novakova teniška pot. Z Jeleno je v času bombardiranja treniral na improviziranih igriščih.

Ptič feniks

Vojne izkušnje so zanj postale šola, največja vrednota pa ljubezen. ''Vedno imejmo to v mislih, da se bomo zavedali stisk drugih ljudi,'' je prepričan. Odraščanje v vojnem času ga je naučilo nekaj, kar igra odločilno vlogo v življenju vsakega človeka, in sicer, kako pomembno je ostati odprtega duha in nikoli ne odnehati z iskanjem novih poti, novih načinov dela.

Drugo poglavje

Kakšen okus ima zmaga?

Po osemnajstih mesecih poloma na Odprtem prvenstvu Avstralije leta 2011 in eno leto po tem, ko mu je dr. Četojević prognoziral, da bi vzrok za njegove zdravstvene težave lahko bila alergija na določeno hrano, je Novak postal popolnoma drug igralec.

Po sedmih letih in pol je postal prvi človerk, ki se je povzpel na mesto številka ena in mu ni bilo ime Roger ali Rafael. Leto po tem, ko je spremenil svoj način prehranjevanja, so se mu uresničile sanje.

Novak na zelo iskriv način opisuje Nadalove "finte", njegov ritual pred tekmo.

Samodisciplina je umetnost; vaja naredi mojstra

Po uravnoteženem zajtrku se eno uro bori s sparing partnerjem in rehidrira. Sledijo vaje raztezanja, masaža, nato kosilo,ki ustreza njegovemu načinu prehranjevanja. Po kosilu je na vrsti trening. Dobro uro posveti dvigovanju uteži ali raztegovanju trakov. Sredi popoldneva popije beljakovinski napitek, nato dela vaje za raztezanja, za tem pa še uro in pol udarja žogico. Sledijo že četrtič vaje za raztezanje in včasih še ena masaža. Po skoraj osemurnem treningu se posveti še malo poslovnim zadevam, npr. novinarski konferenci ali kakemu dobrodelnemu dogodku.

Leta 2012 so novinarji vprašali Ivana Lendla, do leta 1980 teniškega igralca št. 1, kaj misli, kako bi se lahko postavil nasproti današnjim igralcem. »Fasal bi jih tako hitro in tako močno,« se je pošalil. Ravni natančnosti, veščine in telesne pripravljenosti, ki so nujne za igranje proti najboljšim igralcem današnjih dni, so popolnoma drugačne od tega, kar je bilo vrhunsko pred petnajstimi leti. Razvijajo se vsi športi, vendar tenis še hitreje od drugih.

Januarja 2012 je Novak premagal Nadala v finalu na Odprtem prvenstvu Avstralije v Melbourneu. Dvoboj, ki je trajal skoraj šest ur in ki velja za najdaljši dvoboj v zgodovini tega tekmovanja in najdaljši finale posameznikov na turnirju Grand Slam v Open Eri, so športni novinarji poimenovali kot ''najboljši teniški dvoboj posameznikov vseh časov''.

Po tej zmagi si je Nole želel samo eno ‒ da okusi čokolado, ki je ni jedel od leta 2010. Čokolada, da ali ne, to je zdaj vprašanje!?

Kako lahko osvojiš pokal

Potem, ko je v finalnem dvoboju leta 2011 Nadal poslal zadnjo žogico z backhandom v out, kar je pomenilo, da je Novak prvič osvojil wimbledonski pokal, je padel na hrbet v travo in se zazrl v nebo, ki je v tistem trenutku bilo edino nad njim.

Tisti majhen deček, ki se je igral s plastičnim pokalom, je osvojil pravega. Sanje so se uresničile, postal je tudi številka 1 v svetu tenisa.

Tretje poglavje

Spremeniš telo, spremeniš um

Primitiven test, s katerim se ugotavlja občutljivost na določeno vrsto hrane in ki ga je dr. Četojević opravil na Novaku, je pokazal, da je preobčutljiv na gluten.

Nič kruha, nič sira, malo paradižnika nasproti piceriji Novakovih staršev.

Brez kruha mi živeti ni

Je možno živeti brez kruha? Novakova močna navezanost nanj in na mlečne izdelke je z leti povzročila občutljivost.

Z novim načinom prehrane novo življenje

Naše življenje je eno samo delo, hitenje in hlastanje za dobrinami. Uživamo hitro in predelano hrano. Ko se naša telesa temu uprejo, iščemo pomoč pri zdravniku in v zdravilih. Z njimi zdravimo simptome, ne pa pravih problemov.

V nas deluje notranja ura, Novak nam predstavi čase, v katerih se vsak naš organ samoozdravi.

Lahko dva tedna spremenita naše življenje?

Trenerka Jelena Genčić je Novaku je odprla um in mu dala orodje za to, da ga obdrži odprtega. Tudi zaradi nje je ves čas odraščanja iskal in raziskoval vse vrste treniranja in sledil vsem novim strokovnim spoznanjem.

Tako je poslušal tudi dr. Četojevića, ko mu je predlagal, da za štirinajst dni zbriše s svojega jedilnika kruh. Čeprav se je kruhu najteže odpovedal, je vseeno vztrajal in ratultati so postajali vsak dan opaznejši. Bil je lažji, močnejši, ponoči mu ni več zmanjkovalo zraka in odlično je spal. Obljubil si je, da bo od tistega trenutka naprej poslušal vse, karkoli mu bo govorilo njegovo telo!

Četrto poglavje 

Nazadujemo, ne da bi poznali vzroke

Današnjim teniškim profesionalcem največ pomenijo fizične sposobnosti in prehranjevalne navade. Ustrezna hrana daje več fizične moči in vzdržljivosti, obenem pa učinkuje na potrpežljivost, vztrajnost in osredotočenost.

Kdorkoli sumi, da je (pre)občutljiv ali alergičen na neko hrano, naj se pogovori s svojim družinskim zdravnikom glede testiranja.

Vprašati se je treba, katera hrana nam škoduje oz., katera hrana vam najbolj ustreza in koristi. Nujne spremembe pri sebi lahko vsakdo izmed nas izvede s pomočjo Novakovih izkušenj in znanstvenih informacij v njegovi knjigi.

Ni najhujši poraz, če v svojih prizadevanjih ne uspemo, veliko hujše je, če s ploh ne poskusimo.

Težave lahko povzroča gluten

O glutenu vemo danes precej več, kot je bilo o njem znanega pred samo nekaj leti. Prisoten je v večini hrane, od najbolj navadnega kruha do najbolj posebnih alkoholnih pijač.

Več porabljenih žitaric pomeni tudi več zdravstvenih težav (sladkorna bolezen tipa 2, srčno-žilne bolezni idr.) in zaradi tega tudi več porabljenih zdravil.

V času Novakovega odraščanja je bil kruh zanj in za njegov narod zelo pomemben, zdaj pa ugotavlja, da mu greni življenje. 

Kakšne so možne težave zaradi glutena? Pravzaprav jih je več.

Organizem nekaterih ljudi enostavno ne more predelati glutena, odzivi organizma nanj pa so lahko zelo bolestni. Najresnejša od teh stanj je »celiakija«,razcvetela alergija zaradi glutena.

Izločitev glutena lahko privede k hitri izgubi telesne teže, povečanju telesne energije in celo do prenehanja alergičnih in drugih reakcij našega imunskega sistema. Izločitev glutena pa ni vezana samo na naše boljše telesno počutje, ampak tudi na duševno.

Obstaja ogromno živil oz. hrane, ki lahko vsebuje pšenico oz. gluten. Večina od nas si tega niti ne predstavlja. Kupimo, npr., koruzne kosmiče in ne pomislimo, da lahko vsebujejo tudi pšenico. Vsa ta živila Novak natančno predstavi in svetuje, da imejmo nadzor nad svojo prehrano in nad svojim življenjem.

Sladkost življenja

Spremenjeni način prehranjevanja je največ prispeval k temu, da je Novak postal bolj uravnotežen in da ni več trpel zaradi zamegljenega uma. Z izločanjem tiste hrane, ki povzroča dvig sladkorja v krvi, pa je še bolj izboljšal svoje zdravje. Krvni sladkor namreč razjeda telesno tkivo. Višja kot je raven sladkorja v krvi, več inzulina telo potrebuje in več maščob skladišči v telesu.

Čim hitreje neka hrana povzroči dvig sladkorja v krvi (in s tem posredno tudi inzulina), toliko višji je glikemični indeks. Vrednosti se gibljejo od 0 do preko 100. Še posebno hrana iz pšenice povzroči hitrejši dvig krvnega sladkorja kot navadni konzumni sladkor. Če po dvotedenski izločitvi glutena in hrane, ki povzroča hitro zvišanje sladkorja v krvi, težave še ne izginejo povsem, se splača poskusiti odreči tudi mlečnim izdelkom z laktozo. Kako in kdaj jesti, je za Novaka enako pomembno kot to, kaj jesti.

Peto poglavje

Hrana za boljše športne dosežke

Hrana je informacija, ki pripoveduje telesu, kako deluje. Telo in hrana naj postaneta eno.

Športniki imajo hitrejšo presnovo. Telo vrhunskega športnika zahteva veliko energije. Hitro uživanje hrane je kot metanje hrane vase. Telo na tak način ne dobi pravih informacij o hrani. Novak prisega na štiri pravila pri uživanju hrane, ki lahko koristijo vsakomur.

Si to, kar ješ in kolikor poješ. Poskušajte posnemati Novakov način vsakodnevnega prehranjevanja. Dnevni obroki dajejo potrebno energijo našemu telesu.

Naredimo si prehranski načrt

Novakov tedenski prehranski načrt bi moral ustrezati vsakomur oz. vsaj pomagati pri sestavljanju lastnega jedilnika. 

Šesto poglavje

Tudi um moramo trenirati

Teniška igra v resnici ne poteka med dvema linijama na igrišču, ampak povsem drugje.

Slabo mentalno in emocionalno stanje človeka številni zdravniki danes imenujejo ''žitni možgani''.

Gluten v hrani povzroča številne zdravstvene težave, celo demenco in druge psihične probleme. Tudi naš um potrebuje trening

Uskladiti moramo um, telo in dušo.

''Zavedanje'' – oblika meditacije, ki pomaga zmanjšati napetost v možganih, pomaga pri osredotočenju na tisto, kar je najpomembnejše, pomaga pa tudi obdelati bolečino in čustva. Z vajami bo prevladala pozitivna energija.

Noč je nejpomambnejši del Novakovega dne. Spanje pomeni regeneracijo telesa, Novakovi triki pa prispevajo k boljšemu spancu.

Nič manj pomembo od spanja pa ni prijateljstvo.

Sedmo poglavje 

Za zdrav duh potrebujemo zdravo telo

Telesne vaje nam ob spremenjenem načinu prehranjevanja lahko zelo spremenijo življenje. Pomagajo k boljšemu počutju, povečajo telesno pripravljenost, ne glede na to, s čimer se sicer ukvarjamo. Povečujejo gibčnost, umirjajo stres in regenerirajo telo.

Doseči moramo primerno gibčnost.

Masaža vsak drugi dan ‒ to je verjetno za večino predrago. A valjanje na penastem valjarju, ki deluje skoraj tako kot maserka, je zastonj. Pa še zelo enostavno je.

Za spodbuditev našega uma je odlična joga, ki je tudi zdravilo proti otrdelemu hrbtu, kolkom in sklepom. Vaje pravilnega dihanja nam pomagajo zbistriti um.

Osmo poglavje

Pogled na šampionov krožnik

Novakovi recepti so usklajeni z njegovimi prehranskimi priporočili. Sestavine odražajo to, kar nutricionisti imenujejo ''zdrava hrana''. Z uživanjem hrane po Novakovih receptih bomo zadovoljili vse svoje prehranske potrebe. Ker za številna živila oz. hrano obstajajo prav tako številne, a nič manj ustrezne, zdrave in cenovno ugodne zamenjave, nam ne bo težko iti po Novakovih kuharskih stopinjah.

 

SKLEPNE MISLI

Novak govori o zdravi prehranjevalni spremembi, o tem, kako je samo nekaj preprostih prilagoditev v njegovi vsakdanji prehrani zelo spremenilo njegov o življenje in s tem povzročilo velik napredek v njegovi športni karieri. 

Vsakdo lahko poskusi spremeniti oz. prilagoditi svoj način prehranjevanja, ki mu bo pomagal k napredku tako na telesni kot duševni ravni. Vendar pa Novak meni, da zmanjšanje telesne teže in pridobitev neskončne energije ne smeta biti edina cilja. Prekašajo ju namreč višji, naprednejši cilji. To so po njegovem mnenju medčloveški odnosi.


Dodatek

Vodič koristne hrane za zdravo življenje

To je dodatek h knjigi. V njem nam avtor opisuje, kako se glutenu lahko izognemo. Življenje brez glutena postane veliko lažje kot si mislimo.

Novak predstavi svojo izbrano hrano, ki mu je spremenila življenje in ki mu vzdržuje potrebno energijo za njegove telesne in duševne napore.